6 AMALAN GAYA HIDUP SIHAT YANG BAGUS UNTUK ANDA

kamu puas hati dengan tahap kesihatan kamu?

Macam mana pula dengan gaya hidup kamu? 

Seperti yang kita sedia tahu bahawa tahap kesihatan tubuh kita ni adalah cerminan daripada gaya hidup yang kita amalkan setiap hari. Contoh yang paling ketara adalah apabila seseorang itu gemuk dan dari sana kita secara langsung dapat menyimpulkan bahawa individu tersebut jarang bersenam dan tidak mengawal pengambilan pemakanan sehariannya. 

Dan untuk kes lain pula berkemungkinan dia menghadapi masalah kesihatan yang menyebabkan dirinya gemuk. Dan ada juga yang memiliki badan yang kurus tetapi mempunyai masalah kolesterol tinggi.

Oleh yang demikian saya ingin berkongsi 6 amalan gaya hidup sihat yang kamu boleh aplikasikan di dalam kehidupan seharian kita. Sesuai untuk kita semua.


1. MAKANAN YANG SEIMBANG.

Piramid makanan Malaysia

Kurangkan makan "Fast Food" dan perlahan-lahan tukar "Junk Food" sebagai snek kepada buah-buahan. 

2. JANGAN MEROKOK ATAU MINUM ALKOHOL



Tahukah anda bahawa merokok melemahkan sistem imun badan kita, ini disebabkan nikotine membunuh vitamin c yang terdapat di dalam badan si perokok.


Meminum alkohol juga akan memberikan kesan yang buruk kepada Hati kita. Meminum Alkohol yang berlebihan dan kerap akan menyebabkan masalah kesihatan seperti hati berlemak dan hati bengkak yang akan membawa implikasi buruk dan menyebabkan masalah kesihatan yang lainnya seperti masalah kolesterol atau darah tinggi.

3. BANYAK BERGERAK ATAU BERIADAH



Walaupun kamu sibuk dan tiada masa untuk bersenam boleh lah kamu mula dengan pastikan kamu lakukan 10,000 langkah setiap hari. Walapun kamu berkerja dari rumah, senaman seperti skipping juga boleh dilakukan selama 15-30minit. Gunakan hujung minggu untuk beriadah bersama dengan kawan-kawan atau keluarga.

4. KAWAL EMOSI



Stress yang berlebihan juga akan menyebabkan kita lebih cenderung untuk mencari peneyelesaian lain yang kita rasa akan dapat membantu, sebagai contoh boleh menyebabkan kita "binge eating" makanan yang manis, ataupun bagi sesetengah orang dengan merokok dan minum alkohol.


5. TIDUR YANG MENCUKUPI



Mendapatkan tidur yang cukup dan berkualiti akan membantu dalam prestasi seharian kamu dan memberikan tubuh kamu lebih masa untuk melalui proses untuk pulih dan berehat agar organ dalaman kamu dapat berkerja dengan lebih efisien. 


6. MAKAN SUPPLEMEN / MAKANAN TAMBAHAN



Makanan tambahan sangat penting, ini kerana setiap hari kita tidak semestinya akan dapat mengawal pemakanan kita. Oleh itu supplimen membantu untuk menutup jurang nutrisi yang badan kita tidak dapat daripada pemakanan seharian kita.





Oleh itu, semoga dengan perkongsian Jess kali ni kamu dapat sesuatu dan membantu kamu untuk hidup ke arah gaya hidup yang sihat. Marilah kita mula hari ini. 

see you guys on my next post,

Love, Jess.

No Telefon : +6019-8213831 (Lebih cepat KLIK SINI)

Facebook Jasica Rabica
Facebook page : Shaklee Agent - 0198213831

Disclaimer : Produk Shaklee tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat atau mencegah sebarang penyakit. Sekiranya anda di bawah rawatan perubatan, sila dapatkan nasihat doktor sebelum pengambilan suplemen kesihatan.


Choose Health, Choose Shaklee

#pengedarshakleelabuan #promosishakleemarch2023 #setkurusshaklee #berpuasadengashaklee #pengedarsahshakleekotamarudu #shakleedistributorseluruhsabah #shakleedistributorseluruhmalaysia #setberpantang #setmenyusu #setbasicshaklee #NextLevelBlogging #Blogmegashaklee #ShakleeThrive2023

#ShakleeTriumph2023

No comments

Cute Sprout Pot